Instagram

Facebook

wandelen

Je lichaam is gemaakt om te bewegen!

Je staat ’s ochtends op, stapt in de auto, door de file naar je werk, achter je bureau, in de auto naar huis, eten en op de bank voor de TV. Herkenbaar?

Als je overgewicht hebt en je wilt je leefstijl aanpassen, hoort daar ook bewegen bij. En dan bedoel ik niet dat je af en toe ook eens de trap i.p.v. de lift neemt. Maar waar ga je beginnen als je of nog nooit echt actief gesport hebt of als dat al weer jaren geleden is? Angstbeelden doemen op van jezelf in een veel te strak sportpakje in een sportschool waar alle ogen op jouw gericht lijken. Niet nodig! Gezond actief bewegen hoeft niet samen te gaan met fluoriserende sportschoenen en een jaarabonnement op de sportschool.

Naar mijn idee zit er een groot verschil tussen sporten en gezond bewegen. Sporten is fysieke inspanning die binnen bepaalde regels in competitie wordt uitgevoerd. Zeker leuk, maar niet voor iedereen. Actief en voldoende bewegen kun je zelf invullen en als richtlijn voor mezelf, zorg ik ervoor dat ik dagelijks een uur bewust actief ben.

Kies een activiteit die je leuk vindt dan is het veel makkelijker vol te houden. Denk ook eens na hoe je meer bewegen in je dagelijkse patroon kunt verwerken. Hoe ver woon je werkelijk van je werk? Is dit minder dan 10 kilometer kun je wellicht de fiets te pakken. Half uurtje heen, half uurtje terug, zonder dat je het merkt en je bent je een uur actief bezig geweest. Of sla het dagelijks lunchen in het bedrijfsrestaurant over, en sluit aan bij die groep collega’s die met een boterham in de hand een wandeling maken tijdens de lunchpauze. Stap een halte eerder uit de bus en wandel lekker naar huis! Ben je van plan je levensstijl te wijzigen en dus ook actief te gaan bewegen en heb je hier geen ervaring mee? Kies dan voor een vorm met een zogenaamde ’lage impact’ zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Zo kun je je lichaam langzaam laten wennen en je spieren sterker maken. Je zult merken dat na een aantal keren het zelfde rondje wandelen het ineens beter gaat en je in staat bent om wat langer of wat sneller te wandelen. Overdrijf niet, begin rustig, zo voorkom je blessures.

Vaak wordt er gedacht dat je na bewust sporten of bewegen zwaar bezweet en uitgeput bent. Dit hoeft helemaal niet. Je bent actief aan het bewegen als je ademhaling sneller gaat, je misschien een beetje zweet en je hart sneller klopt. Tijdens het bewegen heb je nog steeds voldoende adem om gewoon te praten. Het maakt niet uit of je een uur achter elkaar of vier keer een kwartier actief beweegt. Net als bij het wijzigen van je eetpatroon, het beperken van alcohol, is het ook bij bewegen goed om vooraf na te denken hoe en hoe vaak je gaat bewegen. Stel voor je zelf een plan op. Elke week 2 keer op de fiets naar mijn werk, en ga je een dagje niet op de fiets ga dan na het eten wandelen. Zorg dat je je dagelijks portie beweging krijgt.

Er zijn tegenwoordig heel wat gratis apps voor de telefoon die bijhouden hoe actief je bent geweest. Harstikke handig als je dagelijks je vorderingen ziet en wordt herinnerd dat je nog even actief moet zijn. En stiekem is het toch ook wel leuk als je ziet dat je nu al.........succes!