Instagram

Facebook

verse groenten

Verse groenten

Waarom is het eten van verse groente zo gezond? Verse groente, en zeker groente uit het seizoen is altijd voorhanden. Groente bevat weinig calorieën en zit boordevol vitaminen en mineralen zoals vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium.

Verse groente draagt bij aan een gezond gewicht en helpt de kans op diverse aandoeningen te verkleinen.

De aanbevolen hoeveelheid groente die een volwassenen moet eten is 250 gram. Voor kinderen ligt de norm iets lager. Afhankelijk van leeftijd en gewicht hebben zij toch ongeveer 150 gram groente per dag nodig voor een goede groei en een gezond lichaam. Zorg voor variatie, dan krijg je alle voedingstoffen binnen die nodig zijn.

Nog leuker wordt het als je een klein stukje van je tuin of balkon inricht als moestuintje. Zeker voor kinderen is dit een mooi proces om te volgen. En wat is er niet leuker om je eigen groente te plukken en direct te verwerken in een lekkere maaltijd?

Bijna niemand vindt het aantrekkelijk om ’s avonds 250 gram groente op zijn bord te vinden, maar groente kun je de hele dag eten. Verwerk groene bladgroente in een ontbijt smoothie. Zorg dat er altijd snoeptomaatjes of komkommer voor handen zijn als tussendoortje. (5 snoeptomaatjes is al snel 50 gram groente), beleg de volkorenboterham bij de lunch met een heerlijke salade en verwerk genoeg groente in het avondeten.

Gebruik je groente uit blik of pot? Controleer dan goed het etiket of er geen zout, vet of suiker is toegevoegd.