Instagram

Facebook

Koolhydraten eten of juist niet

Beter voorkomen dan genezen: Diabetes 2

In Nederland zijn ruim een miljoen mensen die lijden aan Diabetes 2, een van de vormen van suikerziekte. Met name mensen met overgewicht lopen risico op deze ziekte. Om te voorkomen dat je diabetes 2 krijgt kun je met een gezonde eet-en leefstijl veel zelf doen. Hierbij is een gezond gewicht erg belangrijk.

Zorg dat de overtollige kilo’s verdwijnen door een gevarieerd en gezond eetpatroon. In dit eetpatroon kun je het beste de zogenaamde slechte koolhydraten weglaten en vervangen door de goede koolhydraten. Let op met verzadigd vet en vervang deze door onverzadigde vetten. Beweeg minimaal 2,5 uur per week matig intensief. Dit klinkt heel gemakkelijk maar wat wordt bedoeld met koolhydraten en vetten?

Je darmen zetten koolhydraten om in glucose. Dat komt in het bloed als bloedsuiker en is de brandstof voor je lichaam. Je hebt dus koolhydraten nodig om te leven. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk. De hersenen kunnen zelfs niet goed functioneren zonder koolhydraat. Er is echter wel een verschil tussen ’goede’ en ’slechte’ koolhydraten en de hoeveelheid die je dagelijks tot je neemt. En hierin kun je de juiste keuzes maken!

Slechte, ook wel snelle koolhydraten genoemd bevinden zich voornamelijk in frisdrank, snacks, snoep, koek en gebak. Ook zitten deze in witte pasta- en rijst soorten en witbrood. En dan te denken aan de kant- en klaar maaltijden, pakjes of zakjes. Deze zitten vaak boordevol met suiker. Let maar eens goed op de etiketten! Het probleem met deze koolhydraten is dat deze in korte tijd verwerkt worden. Er ontstaat een piek in je bloedsuiker om daarna een energiedip te krijgen. Hierdoor krijg je weer trek in suiker en heb je de behoefte om dit weer aan te vullen.

Daarnaast heb je ook de goede, langzame, koolhydraten. Deze bevinden zich vooral volkoren producten zoals volkorenpasta, zilvervliesrijst en volkorenbrood, maar ook in groente en fruit. Deze voedzame koolhydraten bevatten vezels en het lichaam moet hard werken om deze koolhydraten als energie op te nemen. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel in balans. Goede koolhydraten onderdrukken je hongergevoel, wat natuurlijk ook iets doet met je humeur!

Verzadigde vetten worden gebruikt in producten zoals frisdrank, koek, gebak, snacks en snoep. Verzadigd vet zit ook in harde botersoorten. Vet is echter onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Gebruik producten waar onverzadigde vetten in zitten. Vloeibare bak- en braad producten, een vet visje per week en eet bv. ieder dag een handje ongezouten noten.
Daarnaast is dagelijks bewegen belangrijk om diabetes 2 voor te blijven. Het liefst elke dag minstens een half uur. Stevig wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Plan je beweeg momenten. Zo is het gemakkelijker vol te houden en door beweging blijft je bloedsuiker stabieler.

Met een gezonde levensstijl kan diabetes 2 voorkomen worden. Ook de overheid en uw zorgverzekeraar onderkennen deze problemen. Zo heeft de regering extra geld ter beschikking gesteld voor de leefstijl-coach en bieden de meeste zorgverzekeraars een vergoeding als je gebruikt maakt van een voeding-coach of gewichtsconsulent.

De NOS bericht hierover. In een opiniestuk in NRC schrijven ze dat bijna 40 procent van de patiënten met diabetes type 2 zonder medicijnen kan na een zogenoemde leefstijlinterventie.

Diabetes gold als ongeneeslijk, maar dat verandert. Niet door medicijnen, maar dankzij de juiste leefstijlinterventies kan een aanzienlijk deel van de patiënten medicatievrij raken. Met (ernstig) overgewicht loop je risico op Diabetes 2.
Start daarom met een gezonde eet en leefstijl! Voorkomen is beter dan genezen.

Er is veel informatie te vinden over diabetes type 1 en 2. Aanvullende informatie, en persoonlijke verhalen, die op een laagdrempelige manier worden uitgelegd vind je op suikerziekte.nl