Instagram

Facebook

Verse vis

Verse Vis

Probeer iedere week een visje te eten. Dit kan bij de lunch, tussendoor, maar zeker ook bij het avondeten.
Maar waarom is, met name vette, vis eigenlijk zo goed voor je?
Vis is goed voor alle leeftijden. Uit onderzoek is gebleken dat de belangrijkste visvetzuren, EPA en DHA, ten eerste goed zijn voor de hersenen. Deze visvetzuren zijn essentieel voor de aanleg van de hersenen van baby’s in de baarmoeder maar ook voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Ben je iets ouder dan dragen deze visvetzuren bij aan een beter geheugen en het is ook nog eens goed voor hart- en bloedvaten.

Vette vis bevat vitamine D. Er zijn bijna geen voedingsmiddelen die deze vitamine bevatten. Vitamine D krijgen we vooral binnen van zonlicht. Dit is dus een welkome aanvulling. Deze vitamine zijn goed voor de spierwerking en voor goede tanden en botten. Ook is het belangrijk voor de celgroei en celdeling.

Vette vis bevat het mineraal jodium en jodium is zeer belangrijk voor de productie van schildklierhormonen. Jodium is bestanddeel van het schildklierhormoon (thyroxine) en dit hormoon zorgt voor de snelheid van de stofwisseling. Het kan jaren duren voor de dokter constateert dat je een te langzaam werkende schildklier hebt. Maar dan kun je al jaren klachten hebben zoals, geheugenverlies, stemmingswisselingen, ernstige vermoeidheid, droge huid, haaruitval enz. Één keer per week een vet visje geeft je in ieder geval een goede dosis jodium waardoor de kans op schildklierproblemen wellicht kleiner wordt.

Maar bovenal is het gewoon lekker om tenminste bij één maaltijd per week een lekker visje te eten.