Instagram

Facebook

Water drinken

Water drinken

Water drinken is belangrijk. Maar waarom eigenlijk?
Water kan direct door je lichaam opgenomen worden en hoeft niet eerst, zoals andere dranken, afgebroken en verteerd te worden. Ons lichaam bestaat uit ongeveer 65% uit water wat neerkomt op 45 liter water als je rond de 75 kilogram weegt. Je bloed bestaat zelfs 92% uit water. Daarbij verlies je gedurende de dag 2½ liter vocht door uitademen, zweten, urine en ontlasting. En dat moet wel aangevuld worden. Zo blijft je vochtgehalte in evenwicht.

Wanneer je te weinig water drinkt dan droog je uit. Tussen de cellen bevindt zich water. De cellen zijn mooi van formaat en glanzen een beetje. Als je te weinig water tot je neemt vermindert het celvocht ook, dan verschrompelen deze cellen. Vergelijk het maar met krentjes. In het water zien ze er prachtig uit maar als ze uitdrogen is het een klein verschrompeld krentje. Bij drinken van te weinig water krijg je hoofdpijn, je wordt moe, en je lichaam kan de afvalstoffen niet goed afvoeren. Dit kan gevolgen hebben voor het verliezen van gewicht.

Met 1½ tot 2 liter water per dag krijg je meer energie en water heeft een reinigende werking.

Nu nog in de praktijk brengen.
Hoe kom je tot de uitvoering als dit nog niet in je systeem zit? Voor sommige mensen is het gewoon moeilijk om aan die glazen water te denken. Zij hebben geen dorst of zijn zo druk bezig dat ze zich geen tijd gunnen.

Dus hoe verleid je jezelf om meer water te drinken?
Er zijn tegenwoordig leuke flesjes, kannen enz. te koop. Zet een kan of fles op je aanrecht of bureau of als je niet op kantoor werkt neem een leuk flesje mee voor in de pauze. Een hippe fles drinkt nou eenmaal lekkerder. Leuk je water op met een stukje fruit.

Het voedingscentrum stelt dat tot 5 kopjes koffie of thee per dag geen probleem is. Wissel je glazen water dus af met koffie of thee.