Instagram

Facebook

onbijten met granola

Granola

In de supermarkt vind je een enorm vak met ontbijtgranen die er allemaal heerlijk uitzien en de fabrikanten beloven dat je hiermee een gezond ontbijt naar binnen krijgt. Veel mensen hebben dan ook een pak muesli, cruesli of granola in het keukenkastje staan.

Als je de etiketten op de pakken goed leest zie je dat de fabrikanten wel erg veel suiker toevoegen aan de producten. Vaak worden er ook geen volkoren granen gebruikt en zo krijg je ongemerkt veel snelle koolhydraten naar binnen. En dat is nu net wat we niet willen in een gezond voedingspatroon.

Het is simpel, makkelijk en zeker geen tijdrovend karwei om zelf granola te maken. De basis is havermout en havermout levert net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Verder kun je er pitten, zaden en noten aan toevoegen. Net wat je lekker vindt. Krentjes of wat gedroogd fruit na het bakken pas toevoegen. Dit wordt hard in de oven.

Deze granola heb ik zo gemaakt:
150 gram havervlokken
100 gram gemengde ongezouten noten
30 gram zonnebloempitten
30 gram pompoenpitten
Een theelepel lijnzaad
Een eetlepel kaneel, speculaaskruiden of cacao
Een eetlepel kokosolie
Na het bakken heb ik er nog 30 gram krentjes aan toegevoegd.

Verwarm de oven voor op 175 graden en bedek de bakplaat met bakpapier. Meng de havervlokken met de noten, zaden en kruiden door elkaar. Verwarm de kokosolie in een pannetje zodat het vloeibaar wordt. Lepel de kokosolie goed door het mengsel. Verdeel het mengsel over de gehele bakplaat en rooster het ongeveer 15 minuten in de oven. Onder de baktijd even omroeren. Laat de granola goed afkoelen. Nu kunnen ook de krenten toegevoegd worden. Granola is een afgesloten pot 2 tot 3 weken houdbaar.

Macronutriënten per portie 30 gram:
Koolhydraten 9.5 gram | Eiwitten 5 gram | Vetten 9 gram | Kcal 146